Ігор Сікорський

Ігор Сікорський – російський та американський авіаконструктор, вчений, винахідник, філософ, який є творцем перших в світі: чотирьохмоторного літака «Російський витязь», пасажирського літака «Ілля Муромець», трансатлантичного гідроплана та серійного вертольоту одно гвинтової схеми.

Ігор Іванович Сікорський народився 25 травня 1889 року в Києві в сім’ї психіатра, професора Київського університету – Івана Олексійовича Сікорського.

З 1903 по 1906 рік вчився в Петербурзькому морському училищі, а в 1907 році поступив в Київський політехнічний інститут.

В 1908 – 1911 роках Сікорський збудував свої перші два найпростіших вертольота співвісної схеми без автомату перекосу.

Вантажопідйомність апарату, який був збудований в вересні 1909 року, досягала 9 пудів. Цей апарат був виставлений на дводенній повітроплавальній виставці, яка проходила в Києві в листопаді того ж року. Однак ні один із збудованих ним вертольотів так і не зміг злетіти з пілотом, тому Сікорський переключився на будування літаків.

Вже в січні 1910 року він випробував аеросани власної конструкції, а в 1910 році підняв в повітря перший літак своєї конструкції С-2.

А період з 1912 по 1914 рік були створені літаки «Гранд» (Російський витязь) та «Ілля Муромець», які поклали початок багатомоторній авіації.

27 березня 1912 року на біплані «С-6» Сікорському вдалося встановити світові рекорди швидкості: з двома пасажирами на боту – 111 км/год., та з п’ятьма – 106 км/год.

Протягом двох років аероплани Сікорського завоювали головні призи при проведенні змагань військових літаків. Особливу увагу він приділяв покращенню аеродинамічних характеристик апаратів – хвостова ферма була замінена на удобообтікаємий фюзеляж. Літак С-6а, який був модернізований таким чином, заслужив велику золоту медаль московський повітроплавальної виставки в квітні 1912 році.

В 1915 році Сікорський створює перший в світі винищувач супроводження – С-XVI для спільних дій з бомбардувальниками «Ілля Муромець» і охорони їх аеродромів від літаків супротивника.

В березні 1919 року Сікорський емігрує в США. Відомий авіаконструктор поселився в районі Нью-Йорку и перший час заробляв на життя викладанням математики. В 1923 році він створює авіаційну фірму «Sikorsky Aero Engineering Corporation», в якій займає посаду президента.

Початок діяльності Сікорського в США було складним. Навіть відомо, що видатний російський композитор Сергій Рахманінов займав посаду віце-президента в підприємстві Сікорського і, щоб врятувати фірму від розорення, Рахманінов прислав чек на $5000. Сікорський зміг повернути ці гроші в 1929 році, коли справи на фірмі покращились.

До 1939 року Сікорський встигає створити близько 15 типів літаків. Починаючи з 1939 року, він переходить на конструювання вертольотів одно гвинтової схеми з автоматом перекосу, які отримали широке застосування.

Його перший експериментальний вертоліт Vought-Sikorsky 300 відірвався від землі 14 вересня 1939 року. По суті, це був модернізований варіант його першого російського вертольоту, створеного ще в липні 1909 року.

Саме на вертольотах Сікорського були вперше здійснені перельоти через Атлантичний та Тихий океани. Машини Сікорського активно використовувались як для військових, так і для цивільних цілей. Найбільш вдалими із його винаходів визнані S-51, S-55, S-56, S-61, S-64 та S-65.

Останнім вертольотом, який збудував Сікорський до виходу на пенсію став S-58.

В 1963 році Сікорський був нагороджений вищою науковою нагородою Американського суспільства інженерів – механіків – медаллю ASME.

Помер Ігор Іванович в 1972 році в місті Істоні, штат Коннектикут. Похований на грекокатолицьому кладовищі Святого Іонна Хрестителя (Saint John Baptist cemetery) в Стретфорді.